Wednesday, April 22, 2009

Ränder nästan rakt genom.

Jag har varit hemma med havandeskapspenning ett tag nu och fått lite av alla mina saker på "Att-göra-listan" gjorda. Inte för att den börjar tunnas ut, tvärtom, men det är ju fantastiskt skönt att känna att man får saker gjorda som man länge tänkt.
Jag har t.ex. länge tänkt:

- sätta upp de där gardinstängerna som jag fick gratis på jobbet för att de skulle slängas. Att jag hittade två bolsterrandiga gardinlängder (som blev sex) på Fyndavdelningen på Ikea var ju ett plus.


- sy ett överdrag till den gamla spjälsängsmadrassen, så att man kan ha den till bebisen när den ligger på golvet/när barnen ska sitta på golvet (läs: när de "behöver" bygga koja). Blev helt lycklig när jag hittade ett fint tyg med lite stretch för bara 24kr/m på Stoff & Stil. Köpte det i en annan färgställning också.


- att köpa en större väska så att man kan få med sig lite bebissaker, men som inte uttalat behövt vara en "skötväska". Hittade dock ett mönster med exakt den beskrivningen i en gammal "Allt om handarbete", men som jag kan ha sen också. Så på min sykurs blev denna till. Randigt linnetyg utvändigt och ett randigt/blommigt inuti.

Några utvändiga fickor. Och en lädertofs bara för att bryta av allt det randiga.


Andra sidan har en ficka med lock.


Karbinhake i band till nyckelknippan.


2 fack på varje sida inuti, till småsaker och till mobilen.
Redan packad och klar som ni ser.


- att sy lite fler kuddar till vår kökssoffa.
Och i samma tidning som skötväskan fanns det mönster på runda "mormorskuddar", sådana som jag har suktat efter.

Jag tänkte mig inte riktigt för, men valde ett bolsterrandigt linnetyg. Men det gjorde inget alls att det var randigt. I mitten valde jag att återanvända tyg från min pappas mormors örngott med monogram.


Jag gjorde två likadana, fast på denna är det min farmors monogram. Jag är förskräckligt nöjd med min passpoalkant. Så lyckad tack vare en lånad passpoalpressarfot!

- att jag vill sy ett eget spjälsängsskydd. En enkel variant med ett tyg utvändigt och ett annat invändigt.

Invändigt ett tyg köpt på loppis, ett gammalt påslakan (även örngottet är sytt av ett loppisfyndat tyg.


Utsidan ett underbart medaljongmönstrat tyg från Stoff & Stil i turkost och rosa. Gillade det så mycket att jag även köpt detta tyg i en annan färgställning.


Ett skarpt öga har redan sett att mina favoritfärger i vår är gult, turkost och rosa.


- att sy överdrag till Ikeas Gulliverskötbäddar. Äntligen har jag kommit mig för det, har nog bara tagit sisådär 3 år (sedan förra barnet var bebis).

Efter många högtflygande planer gjorde jag det enkelt för mig och valde bara ett tyg och en simpel konstruktion. Lätt avtagbart var ju såklart ett måste!


Jag blev supernöjd och nu när jag ska sy ett till så blev beslutsångesten över tygval stor igen. Blev supernöjd med detta rosaprickiga.

-att ta tag i garderoben på ovanvåningen. Dörrarna gick inte att ha kvar eftersom de skramlade så att alla vaknade, och inuti var det bara en förskräcklig röra av inget som någon använde (förutom makens kläder...) Nu finns det början till en struktur plus ett tyst draperi som är undantaget som bekräftar regeln i detta inlägget. Åtminstone angående ränderna. Kanske inte färgvalet...


Nu har jag varit från min symaskin länge nog - tid att våndas och välja vidare bland alla saker man vill hinna att sy.

10 comments:

Junebacken said...

Men vad flitig du har varit - jag är full av beundran! Här hemma lyser flitens lampa med sin frånvaro.. (!) Jättefina grejer har du gjort, gillade speciellt väskan och överdraget till skötbädden. Men så älskar jag ju prickar. =)

josephine said...

om man bara kan hålla sig från datorn så.... oj vad mycket man hinner.
datorn ger en bara en massa nya idéer, stulna eller egna, men man hinner inte göra något. bara läsa om alla andra kreativa, som ger en dåligt samvete.
så jag ska försöka att slita mig igen nu så att jag kan avverka några fler saker.

tack för snälla kommentarer!

Anonymous said...

oj vad du syr! helt fantastiskt! Vilken snygg väska!! oj oj oj=)

josephine said...

Tack snälla. Med tips och råd från sykursledaren så blev det bra. Nu längtar jag bara efter att få börja använda den.... ;-)

angelmax said...

alltås jag är helt begaistrad i din blogg och alla fina saker du skapar, skötväskan är bara så fin, skulle också vilja ha ett mönster så man kan göra en fin skötväska!

josephine said...

tack - vad glad jag blir!!! tack snälla!
tyvärr kan jag inte hjälpa dig, det var en lånad tidning. en gammal "Allt om Handarbete". Men om jag inte hamnar på BB innan torsdag så kan jag kolla på sykursen vilket nr/år det var så kan du kanske få tag på tidningen och beskrivningen. det var många delar och mycket olika material så man har rätt så mycket nytta och hjälp av den beskrivningen.
på återseende hoppas jag - josephine

Anonymous said...

Hej!
Jag hoppas att du hittar den här kommentaren trots att det var över ett år sen du gjorde det här inlägget :) haha!

Hej! Emma heter jag & undrar
hur du har gjort ditt spjälsängskydd?
Jag har letat tips/mönster
över allt men jag hittar inget :S
Tycker att ditt vart super fint :D
Skulle uppskatta jätte mycket om du
kanske kunde hjälpa mig eller kanske förklara hur du gjorde ? :D

Kram Emma

Min blogg: emmaochmatte.blogg.se
Email:emma-johansson88@hotmail.com

josephine said...

Hej Emma!
Oj, vad trevligt att du hittade det gamla inlägget. Man tycker ju att man aldrig får något gjort, men där tusan hade jag varit effektiv, men det var ju också innan Edit kom till världen.

Det är ganska enkelt.
Du behöver tyg, vadd och snören.

Mät din spjälsäng invändigt (där skyddet ska sitta). Jag skarvade ihop 2 långa remsor som jag sydde ihop i bara ett hörn, man kan ju också sy varje sida för sig.
Min är knappt 25 cm hög och för låg tycker jag, men det är en smaksak.

Vadden jag använde var lite för mjuk så köp en ganska kraftig vadd eller kanske t.o.m en tunn skumgummi.

Lägg dina tygremsor med avigorna mot varandra och lägg mellan snören parvis på de ställe där du vill knyta (Jag har knutit i hörnen och en gång mitt på sängen/uppe och nere. Det blev på 12 ställen.) Snörena vek jag på mitten och lägg dem inåt mellan tygen så att du inte ser snörena. Vadden lägger du ovanpå ett av tygen och sy ihop alltihopa på längden. Sen vänder du din "tub" ut och in så rätsidan, och snörena, kommer ut.
Sen vek och pressade jag in kanterna på en ände och trädde den över den andra änden och sydde ihop.
Stickningarna velade jag länge med, men den blev stabilare med en söm en bit in i vardera kant. Och i hörnen sydde jag också en vertikal söm för att hörnet skulle vika sig snyggare.
Om du inte förstår så hör av dig igen - jag är inte så bra på att förklara, speciellt inte kortfattat ;-)

LYCKA TILL!!
Och jag vill såklart se bildbevis sen!

Pia said...

Hej! Jättefint spjälsängsskydd!
Skulle verkligen behöva sy ett till min lilla tös som verkligen inte ligger still i sin säng. Skulle du vilja dela med dig av dina tips?
Mvh Pia

Pia said...

Ah, såg nu att du hade lagt ut eb förklaring;)
Hihi

Mvh Pia