Thursday, January 17, 2008

Konvalescensdagar.

Vi är lite portade från dagis. Vinterkräk och så. Men inga barn är sjuka, så mamman jublade och vi sprang på loppis.
Orutinerat höll jag på att missa en skolbänk. Men det var för att jag dök in med två prilliga barn i leksakshörnet och hittade en leksaksklocka, något som vi hållit lite utkik efter. Och stunden, sekunden, hundradelen då man vänder på "loppan" och ser att prislappen är långt under vad man hade kunnat tänka sig att betala för ett fynd är ju lika salig varje gång!
Klockan ser man i mitten, den fina med den lilla kulramen.


Tre tygbitar hittade jag också, billigt, grönt filttyg, en rejäl bit, brun smalspårig manchester och blåvit randig tjock trikå. Enkla och användbara tyger, för knappt inga pengar alls.


Så när jag stod och skulle betala och fick jaga efter mina barn, fram och tillbaka, mellan att vara halvvägs inne i butiken igen och tvärtom halvvägs ute på parkeringen, så fick jag syn på den lilla skolbänken. Jag undrade om den verkligen var till salu eller liksom hörde till inventarierna, men den var till salu, men när jag letade hittade inget pris på den. "45 kronor" tyckte säljaren - TAGEN!

Glada åkte vi hem med våra fina fynd och en kartong semlor!
Ett recept på en lyckad konvalescensdag!

Av sakerna på bilden är fyra nyköpta och resterande 9 loppisfyndat. Kan ni gissa??!

1 comment:

Anonymous said...

Åh, så nostalgisk jag blir! Kommer ihåg när skolan skulle börja och jag noga valde ut bänkpapper och slog in alla böcker och hur prydligt jag hade det i bänken. Jag hade min mamma till fröken i ettan och tvåan så hon var ganska sträng mot mig och hade vi fint i bänken så fick vi en guldstjärna, vilket man ju såklart eftersträvade. Det känns inte som att det var så länge sen, men herregud det är nog snart 30 år sen. Huu, vad gammal jag är. Vadkul att du fyndade den till dina barn, nu har dom väl inte ens skolbänkar? Så det är ju en liten bit historia du köpte!