Sunday, May 27, 2007

Utmaningen; del I

För att lätta på mitt samvete med Utmaningen, så kommer här den första och säkra favoritsaken som vi har i vårt hem. Den underbara liggvagnen från mitten av 1960-talet, troligen 1965 enligt tanten i garnbutiken på Lilla Fiskaregatan i Lund. Den inhandlades efter tips från en god vän som redan försett sig med två oldies/goldies-barnvagnar och var bussig nog att lämna denna till oss. Inhandlad för 150 kronor på Myrorna, Malmö. I nyskick, helt oanvänd, med äkta gammeldags madrass till och det tillhörande skyddet över med fönster i. Jag formligen älskar den och den har varit toppen till båda våra barn. Lillkillen är nu tio månader och den fungerar fortfarande utmärkt till honom. Inte för kort att ligga i som många nya varianter är alldeles för tidigt enligt mitt tycke.
Detaljer som en lång stänkskärm över båda hjulen och det vita handtaget är så snygga, gummispetsen i huven och de små stjärnorna på insidans material (syns ej på bilden). De två sistnämnda har vi sett exakt likadana på fotografier på min egna liggvagn som köptes begagnad på 1970-talet.
Det kommer vara en svart dag i mitt liv, den dagen denna måste ställas undan.

To be continued.....



3 comments:

Lina said...

Oj så fin! Såg förresten i senaste Sköna hem (tror jag det var i alla fall) att de hade använt sig av nästan en kopia av den här vagnen som prydnad i vardagsrummet (visserligen som dagbädd åt sonen). Passar kanske inte i alla hem...men ändå...

Sofia på Me and my home said...

Ååååå vad fiiin!!!

Anonymous said...

Den är ju jättefin! Varför gör de inte såna fina nått mer!