Tuesday, February 3, 2009

Vi har en favorit!

När det kommer till barnböcker så har vi (eller jag) en klar favorit - Stina Wirsén.


Redan när hon illustrerade i DN, som ju inte är vår vanligaste dagstidning i Skåne, så fastnade jag för hennes illustrationer och vet att jag rev ut fina teckningar när jag var hemma hos folk som hade söndagsprenumerationer. När hon ett år var nominerad i Ung Svensk Form (tror jag att det var) så fick jag chansen att berätta för henne i egen hög person hur mycket jag gillade det hon gjorde.

Sen kom "Vem är arg?" i min väg många år senare, och jag har inte varit nitisk, men en hel del böcker har det ju blivit.
Bland annat fick min dotter "Små flickor och stora" av sina kusiner.


Hennes illustrationer knäcker det mesta och jag skulle så gärna vilja att världen såg ut så som i hennes böcker. Enkelt rakt renodlat med ett fåtal streck och ändå så mycket liv.
När jag ser hennes böcker önskar jag att de figurerna fanns på riktigt, precis som Lottas Bamsen, Alfons, Mucklorna från Pettson och Findus och så många andra figurer.


Så jag gjorde ett försök. Som många av mina saker jag pysslar ihop är det tänkt till någon speciell från första början men sen hinner jag aldrig bli färdig i tid och så blir det en köpepresent i stället. Denna skulle ungefär varit färdig för 10 månader sedan, men det föll på det sista som behövdes handsys och i stället blev den klar idag när jag behöver projekt som kan göras under stillsamma förhållande. (det tog säkert 20 minuter....)


Som med det mesta jag gör så blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Men till nästa gång så vet jag lite mer vad jag ska göra för materialval m.m. för att bli mer nöjd.

No comments: