Monday, June 23, 2008

Namngivningspresent.

Min älskade väns lilla son skulle äntligen fira att hans föräldrar hade spikat hans namn och bjöd till kalas för ett par veckor sedan.
Det blev den stående dop- och namngivningspresenten från oss.


Som vid ett antal andra dop och namngivningar knåpade jag återigen ihop ett litet lapptäcke. Egentligen hade jag redan gjort grunden men ångrade mig i sista stund och knåpade ihop ett annat. Det ser lite ut som ett påslakan i modellen, med naturfärgad spets i två modeller.
Till bakstycke hade jag tänkt ett naturfärgat linnetyg, men det ville sig inte riktigt och jag fick i panik komma på en annan lösning. Det blev samma grund, vitt enfärgad lakansväv upptill och spets som delade av, nertill fick det bli vit smalspårig bäck och bölja. Det blev litet gammeldags känsla och det blev bättre än vad jag hade förväntat mig.


Bilderna är riktigt dåliga, men lite känslan kanske man kan få ändå.

Om lillkillens mamma läser det här kanske hon kan skicka en finare bild på det, i sin nu, rätta miljö.
Tygerna är från Stof & Stil och påslakan som återanvänts, bl.a. från Åhléns. Spetsarna är även dem från Stof & Stil.

6 comments:

Majtjho said...

Kanonfint.

AT said...

Dina fina lapptäcken får mig att vilja ha namngivningsceremonier igen för mina barn....och tvinga er att komma!

Jag är djupt imponerad av allt du skapar. På allvar. Starta eget! :-)

/Anna Teresia (som efter att ha beställt gardinuppsömnad från Åhléns tvingades ringa och fråga vilket som är upp och ner på gardinlängderna...)

josephine said...

Tack majtjho! Roligt att DU läser!

Och Tack AT, verkligen, visste inte att du hittat hit. Tusen tack för fina ord. De gav lite bränsle på min brasa...

josephine said...

AT, för tusan, jag vet vad den där gardinsömnaden kostar, säg till så gör jag det för lite sällskap med gott vin och barnkompisar!!!!!
Och dessutom tror jag att du gynnar vår värsta konkurrent.... Å i Lund!!! Gah.
Hoppas vi ses snart igen.
Kram j

Anonymous said...

Vilken underbar idé med en handgjord gåva som barnet sen kan ha kvar till den själv blir förälder!

Anonymous said...

Yes exactly, in some moments I can say that I agree with you, but you may be making allowance for other options.
to the article there is quiet a question as you did in the downgrade delivery of this beg www.google.com/ie?as_q=lithium toxicity signs and symptoms ?
I noticed the axiom you have not used. Or you functioning the dreary methods of inspiriting of the resource. I suffer with a week and do necheg