Wednesday, May 21, 2008

Nya livstilsmagasinet för mig??

Såg denna löpsedel idag och insåg att detta nya livsstilsmagasin kan nog vara något för mig med mitt miljökämpe-wannabe-komplex.

Nyfiken? Det blev jag! Smygläs den vettja!

Måste även läsa Jonas Frycklunds "Yppighetens nytta" för att dämpa att jag trots allt inte kan hålla mig ifrån att shoppa. Älskar man inredning, mode, trädgård, sy, m.m. så är det omöjligt att hålla sig borta från shopping, även om jag försöker göra det miljömedvetet, second hand och loppis ofta, så tror jag att den boken kan ge mig lite mindre ångest.


Hörde honom i Kvällspasset, P3 igår och han berättade om sina ståndpunkter och innehållet i sin bok - Konsumtionens viktiga roll i samhället. Shopping som i längden utvecklar vårt samhälle och leder till mindre annan konsumtion och förbrukning av material är ju bra konsumtion, ett exempel på det hade han, mp3spelaren. Tyvärr hittade jag ingen länk till radioprogrammet. Men så här står det när man läser om boken.
"Det råder högkonjunktur för kritik av konsumtionssamhället. Men kritiken är inte så ny som den verkar – i alla tider har konsumtionen kritiserats som slösaktig.

I Yppighetens nytta granskas konsumtionskritikerna. Vilka är de historiska kopplingarna mellan ny och gammal kritik av överflödet? Vilket är sambandet mellan 1700-talets förbud mot kaffedrickande och dagens debatt om lyxiga handväskor?

Konsumtionen är en viktig drivkraft. Aktiva och köpglada konsumenter är minst lika betydelsefulla för utvecklingen som producenterna. Utan gårdagens konsumenter hade vi aldrig fått uppleva den tekniska utveckling vi alla drar nytta av i dag. Utan dagens och framtidens konsumenter kommer vi inte att få det fortsatta framåtskridande som krävs för att lösa miljöproblemen.

Konsumtionen är inte ett problem som ska lösas, konsumtionen är själva lösningen.

Jonas Frycklund är civilingenjör
och arbetar som ekonom på
Svenskt Näringsliv."

TACK Jonas Frycklund, du har lugnat mina värsta ångestattacker över mitt jobb inom Handeln. För ett litet tag i alla fall.

No comments: