Wednesday, May 23, 2007

Olle Eksell.

En av vår tids främsta designer har lämnat jordelivet.
Min idol, reklamtecknare, journalist och grafisk formgivare som även bl.a skrev boken "Design=Ekonomi". Han var en visionär som redan på 60-talet talar om att form, design och ekonomi hänger ihop. Hans budskap är idag aktuellare än någonsin.
Den 11 april 2007 dog han, 89 år gammal. Detta hade gått mig helt förbi. För, jag tror åtta år sedan, träffade jag honom på hans utställning i Malmö som Reklam & Designhistoriska Föreningen, i samarbete med Form/Design Center, hade anordnat och en vän till mig arbetade med personer som var mycket aktiva i Reklam & Designhistoriska Föreningen, så vi fick komma på invigningen. Redan då en gammal man, men utsällningen var fantastisk och unik.
Önskar att jag fick äga några av alla de böcker han illustrerat, men de lär ju bli eftertraktade nu.
Käre Olle, klockren i sina illustrationer. Oj vad söta de är. Mina favoriter är hans fåglar, men jag hittade ingen bild, tyvärr. Fast denna duger ypperligt.

3 comments:

Anonymous said...

Ja visst är det trist! Såg en utställning om honom och allt han gjort, vilket var mycket, mycket mer än jag trott, för kanske 6-7 år sen på Moderna. Jag älskar hans illustrationer!

Sofia på Me and my home said...

Du är utmanad på min blogg -om du vill o har tid! :)

Hawk and Weasel said...

Hej, vad fina! Jag har inte läst boken. Jag har just lagt upp en bild på en näsduk han har ritat för Riche restaurang, kolla in den om du vill.
hälsningar