Monday, June 14, 2010

Shopping med ålderskrämpor.

I och med vår stundande flytt från liten skånelänga Anno 1830-något till lägenhet/radhus Anno 1971-hippie så har min hjärna fått kortslutning.
Ut med det vita och lantliga och in med det charmiga 70-talet med glimten i ögat. Eller nä! Men jo! Eller inte! Fast jo-ho-då!

Ja, mina idéer är många och jag frossar i mönstrade tapeter samtidigt som jag hyllar det vitlaserade trägolvet som är genomgående i lägenheten.

Så det är inte konstigt att jag efter en liten skänka-saker-runda i lördags kom hem med mer och i en salig blandning av årtionden! En snurrfåtölj från det glada 80-talet i fräsig rosa plysch (det var HALVA priset på allt på Erikshjälpen!!) Och ett blombord i sirligt och rostigt och glas från mormors unga dagar! (Det var utförsäljning på fina inredningsbutiken - 50%!!)

Jag skrattade hela vägen hem när jag insåg att jag nu har gått över gränsen till det jag trodde var omöjligt. Att köpa något från det årtionde när man själv var som mest pinsam. Men nu är detta ett faktum och jag ska visa er i sinom tid (när vi kommit på plats) hur coolt det kommer att bli!

Ett kompassrosformat underrede.

Blombordet är ett kap eftersom vi inte kommer att ha så många fönsterkarmar. Och detta kan få stå både ute och inne.

Tänk er grönska och sol i stället för flyttkartonger.

Och till det har jag shoppat nytt. Som ser ut som gammalt.
En bikini som egentligen var tänkt att vara en baddräkt. Om jag bara inte hade sett ut som 10 år i baddräkt. Så föll jag över denna och den är en pärla. Nu kan jag tänka mig stranden i år igen, med stråhatt och högklackade schollsandaletter!

Skepp ohoj!

En liten vit kaninlampa har varit guld i vårt hem länge nu. När Edit fyllde ett år så var önskelistan kort. Men en ny lampa när rummen blir fler skulle önskas till en tjej som inte saknade något. När jag hittade denna så var det självklart. Hennes första ord var katt och hon vet "precis" hur en katt låter!

Den ser ut som ett gammalt bokmärke.

Ja - vilket årtionde hamnade vi i till slut?!?!

2 comments:

Mia said...

Om jag förstod rätt så var bikinin ny var köpte du den någonstans?

josephine said...

Precis. Lindex, faktiskt. Perfekt om man vill slippa märken från axelbanden! Bandeau-överdel om man vill! Funkar hur bra som helst!