Monday, June 14, 2010

Kalla mig "Skräphögen" - eller "Snåljåpen"

Det gör mig ingenting.
Jag är en bara en sådan "skräpsamlare" och alla vet det och ringer till oss när de ska rensa ur hemma.
"Vill ni ha vår soffa?" "Vill ni ha vårt tv-bord?" "Vi har ett gammalt badkar..." "Behöver ni bord och bänkar till barnen??" "Nu har jag rensat bland barnens saker. Vill du titta innan jag slänger..?" "Farmors gamla symaskin får inte plats...." "Ni kan ju låna vår gamla kökssoffa om ni vill." "Vill du ha en sådan där hederlig gammal soptunna du vet?"
Här hemma vimlar det av saker som jag norpat åt mig från släkt och vänner.

Jag vet inte vad det var som vi fick senast, farmors symaskin kanske, en så som är en hel möbel?! Opraktisk när man bor trångt men en sådan pjäs!! Men som jag sa till pappa, nu kan jag sy även om det blir strömavbrott - är inte DET miljövänligt så vet jag då rakt inte.

Näst på tur står en röd släktsoffa i sammet och ett slagbord från min mammas väninna, har pratat om ett sådant länge nu, får väl se om det är nåt som kan passa oss.

Nä förresten, det senaste var nog två byråer av min vän Therese.

En av de två. Beslagen ligger i lådan. Kanske ska lådorna få lite tapet...

När vi flyttade till detta huset på landet så flyttade vi in möblerat. Så in i bombens massa skit, men en hel del guldkorn mitt i brötet! Fantastiska utemöbler, speglar, trasmattor, små trebenta bord, tavlor, krukor, Höganäskrus och plåtburkar. Låga bokhyllor, bestick, porslin och gamla fina termosar.
Allt kanske inte platsar i Antikrundan, men med lite färg eller bara i ett nytt sammanhang så har det passat oss. Och en hel del kommer att flytta med oss till nästa ställe.


Spegeln som gömde städskrubben - den ska med!


Vackra gamla trasmattor låg här i huset, som jag har kärat ner mig i helt! Ska med.


Byrån som fick sig en make over. Ska med. Den är ju rosa för sjutton!


Ett alldeles underbar hörnskåp. På släpet med det!


Den röda Mazettiburken fanns här, men den är ganska trist. Denna däremot. Love it! Bästa skräpgömmaren!


Vem vill inte ha en trofé! I hallen ska den få en hedersplats! Eller på lilla toaletten kanske.

Det ser ut som på en loppis, men allt är saker som jag hittat i skrymmen och vrår. Finskrot.


De fantastiska utemöblerna är jag helt galen i. Kanske ska jag hinna slita lite mer på dem nu!


Två gamla stegar från förrådet är guld, och potatiskorgen, och de två fina kistorna som blivit ommålade, och kockumssakerna, och apoteksflaskorna... och och och. Billigare än loppis!
Tack alla som förgyller min vardag med ert "skräp"!
Kärlek!

Ps. Just ja - pinnstolar från farmor var på ingång också! Hurra!

1 comment:

[sarah lucy carin] said...

åh, en skräpkompis!
underbart, jag är precis just sån. men vi bor lite litet i lägenhet för att jag ska kunna samla på mig allt som bjuds. det blir lätt för mycket.