Monday, March 1, 2010

Jag har städat/packat/möblerat om.

Och möblerat tillbaka igen.
Men i den lilla rensningen så dök det upp gamla spöken, ofärdiga saker. Dags på riktigt att ta tag i dessa, utan omsvep, snart har Edit vuxit ur det innan det ens blivit klart (ärligt så är det nog två saker som legat sen de andra barnen var små...)



En och en halv toffla.


Två utklippta byxor. Ett par passande till kommande påsk.


Två hjälmmössor utan band.


En raggsocka utan maka och för lite garn till detsamma.


Gardiner som måste strykas och sys klara.


Jag är också en hamster när det kommer till beslag och krokar.
Hittade ett litet urval idag i lådor och hyllor.


Till Hebbes byrå, till en hallhylla och en krokbräda.


En stång med flyttbara krokar.

På en loppis hittade jag också dessa fina väskknäppningarna, fast jag vet inte hur man ska fästa tyget... Har haft de med till sykursen, men det var ingen där som visste heller. Om någon vet så får ni gärna berätta?!?


Det tråkiga är att när man städar kommer man på tusen roliga nya saker man vill sätta igång med.... Vi får väl se om dessa får ett closure detta årtiondet!

7 comments:

Cathrin said...

Så där har jag det också. Kanske därför det går så himelens trögt att få ordning på det där arbetsrummet jag försöker få pli på. Jag hittar ju bara fler och fler ofärdiga saker att ta tag i. Tofflorna var ju ursöta!!! Tänkta till Blenda från början??? :)

(Och den unga damen blir ju bara mer och mer lik dig! Kommer du ihåg när vi badade mitt i natten för att vi sprungit runt på er tomt som då inte hade fått något gräs ännu? Två lortgrisar...Kommer på sådant när jag ser Blenda.)

Sara said...

Angående väskbyglarna – antingen kan de sättas fast så här:
http://lappeklipp.blogspot.com/2008/04/liten-brs-med-metalls.html
Eller också (om de har små, små hål längs kanterna), så sys de fast för hand. En beskrivning finns här:
www.skapakultur.se/_4/gfx4/vagl_www/x600320_bors.pdf
Lycka till!
/Sara (som själv har flera väskbyglar, men ännu inte hittat tiden för att sy någon väska)

josephine said...

C: jo det kan ha varit så att de var tänkta till Blenda... det är ju lite knivigt när man inte vet om garnet kommer att räcka. problemet där var också att jag skulle virka den andra spegelvänt - det blev för klurigt vid det tillfället.
du har bra minne - kommer inte ihåg någonting. mer än att vi antagligen lekte häst!

S: TACK - det var precis så jag tänkte, men dina tips och fantastiskt pedagogiska beskrivning gör det hela ofantligt mycket enklare! Tack. Lägger till i att-göra listan.

Anonymous said...

Hej du människa som har denna underbara blogg!
vart har du köpt mönstret till dem små söta byxorna? ciao

josephine said...

oj - kan vara från Ottobre, men det kan också var ett eget påhitt, avritat från ett par befintliga. Men jag rekommenderar varmt Ottobre, i de tidningarna finns hur många mönster som helst för 90 spänn (att jämföra med 1st mönster i bara en storlek för 40-60 kronor på t.ex Stoff & Stil. Man kan köpa gamla nummer via deras hemsida - där kan man se vilka mönster som finns i vilken tidning också. Mycket nöje!
Vänligen Josephine, på pottkanten.

AT said...

Eh...jag är ju en sån mamma som inte gör någonting själv och skulle bli rörd till tårar om vårt kommande barn får en hemmasudd liten mössa. (Bara så att du vet...)

josephine said...

Du rör mitt pysselhjärta till tårar AT, den bebisen kan få så mycket hemmasutt den vill - jag kan börja packa en koffert redan nu. En ammningskudde ligger redan däri!!
Kram, så hoppas jag vi ses snart!