Tuesday, December 11, 2007

Loppor - I love!

Det finns ingen shopping som är som loppis-shopping. Det är SÅ KUL.

Sedan vi flyttade in i vårt hus så har jag haft en favorit-temugg som stod här, flyttade in i ett fullt möblerat hus nämligen, vilket jag inte rekommenderar...
Temuggen är i rödmönstrat Mason´s-porslin. Den har blivit både kantstött och tappat örat, det har lagats och gått av igen, det har aldrig haft något fat, vad jag kommer ihåg, men vi kraschar porslin som om det vore ägg i påsktider så jag vet inte. Det är något jag har förträngt i så fall.


Jag håller i alla fall ständigt utkik efter rött engelskt mönstrat porslin, men det är inte så ofta man stöter på det. På nätloppisar säljs det för summor som min ekonomi inte mäktar med.

Men på en liten besöksrunda i min barndomshemstad, så hittade jag på älskade, älskade Erikshjälpen dessa koppar!
Sex kaffekoppar med fat och en supervacker gräddkanna, allt för femton kronor styck. Det är i perfekt skick och jag jublade och var rädd att någon skulle hinna ta dem medan jag hämtade en varukorg, fast jag såg senare på prislappen att de hade stått ute i butiken i sju veckor redan. Tack gode guuud att folk har så dålig smak, hahhaha.

En lite konstig sak är att en kopp helt saknar öra, där har aldrig suttit ett. Är det då en sockerskål? Verkar konstigt eftersom formen inte passar för så många sockerbitar. Någon som vet?
Jakten fortsätter på röttvittporslin, under tiden njuter jag av mina fyndkoppar.

5 comments:

Anonymous said...

vad kul med ett nytt inlägg. grattis får man väl säga. vad märkligt att ert hus var möblerat när ni flyttade in. det var nämnligen vårt också!!! kanske därför jag fastnat så för din blogg, samma förutsättningar i grunden. vad snygga grejer du fick. Längtar efter ett bad när jag ser dem. Fick bygglovet beviljat igår så nu kan det ju bara röra sig om ett par tre år innan jag ligger i blöt i mitt...(gjutjärn med tassar så klart, i min fantasi finns inga kompromisser eller budgettak) Jenny (som komenterat tidigare)

josephine said...

Hej Jenny!
Grattis till bygglovet!!!
Dags att du skaffar en blogg nu då så du kan dokumentera alla era framsteg, och så för en och annan nyfikens skull (me!).
Sjuk, så därför tid över till lite bloggning och syprojekt. Suck. Så mycket kul, så lite tid.
// j

Anonymous said...

sjuk eller bakis toppar nog listan på vad som är värst att vara efter man fått barn. Hoppas du mår bättre snart för som jag säkert skrivit tidigare är du en väldigt inspirerande person!! Med andra ord en ganska självisk krya på dig hälsning, då det innebär mer läsning för mig om du är på benen!!! Någon blogg för egen del vet jag inte, vi ska bygga allt i lösvirke, både jag och min kille jobbar plus tre barn med allt vad det innebär... inläggen skulle bli väldigt utdragna och inte heller dugga speciellt tätt. Ett alternativ är kanske att dokumentera allt och vräka ut det i hastigt tempo på en blogg och låta alla tro att vi är en uber familj. hm lite frestande faktiskt...Om du är intresserad av att se mina virkade allster, är det ok att jag mailar dig dem? Vill inte sända ut FÖR starka stalker vibbar, så bäst att fråga först.. Hej svejs från Jenny

josephine said...

Gärna!!!
Men jag kommer bli sjukt sugen på att virka antar jag! Blir virkade julklappar till hela släkten kanske.....
Jag ska kanske gå förbi affären där de säljer virkade prickig korv och ostmackor, och fotografera till dig. Hihi, lite annorlunda virkinspiration!
Men skicka ett mail, visst visst!!

Anonymous said...

Lyllos dig, dom är så goda att dricka varm choklad ur!