Thursday, August 19, 2010

Min nya favoritsysselsättning stavas tapetsera.

Här kommer lite usla bilder på mina senaste projekt här i nya hemmet i Lund. Det var ju inga akuta saker som behövdes åtgärdas när vi flyttade in. Så då kunde man koncentrera sig på de roliga sakerna. En gammal påbörjad tapetrulle som hängt med i några år mättes äntligen upp och skulle så gott som inte räcka någonstans. Men jag gav mig inte denna gången. Upp skulle den. På en låg vägg i vårt sovrum skulle den kunna räcka med viss modifikation.
Jag övertalade sonen att byta sitt "rosa" (läs:hudfärgade) rum mot vårt. Han och dottern hjälpte till att möblera om och städa.





Old school-tapet


Och det slår ju aldrig fel. Blommiga tapeter blir ju alltid fint. Alla möbler blir dubbelt så fina framför en mönstrad tapet.


Resterande tre väggar ska bli lila tapet med vita små prickar från den absoluta favoritserien just nu, Bohème från Boråstapeter. Den tar upp det lila ur den blommiga fint.

Inget fick gå till spillo. Jag har suktat efter fina lådor i olika mönster och nu såg jag till att spara bitarna som blev över och klä in fula skokartonger. När jag ändå var i gång.



Innan detta ryck, hade jag fått ett annat. Äntligen kom en PIP-tapet från InTrade in i mitt hem! Guldigt gul och med fjärilar och blommor. Lilla toaletten är nu lika snygg som Lorangas guldtoalett och nu vill man bara hänga här inne jämt.




Den gamla strömbrytaren var en knepig en som vi inte fick tillbaka på plats. Så vi kostade på oss en Kulo från Byggfabriken. Som grädde på moset. Som socker på strösslet.


Och det här med tapeter ger mersmak. Näst ut är vardagsrummet. Laura Ashley-tapeten, egenimporterad via maken från rean i England, bränner i sin kartong i garderoben.

4 comments:

Åsa Tidqvist said...

såå snyggt!! tapeter är så fint, jag har tyvärr inga hemma, mannen är obeveklig - jag ändrar mig för ofta för att han tycker att det är värt jobbet... men den gula var såå fin!

josephine said...

Vet du, jag tvekade så länge innan vi tapetserade köket i vårt förra hus. Men jag njöt varje dag jag kom ner och fick se den (nästan likadan som toalettapeten fast med ljusblå botten - Laura Ashley) En enfärgad vägg skulle jag tröttna på direkt nu om jag målat i stället. Plus att jag blir i 70% av fallen missnöjd med kulören. Det är lättare med tapet! Go GO GO!

Louise said...

vilket fint mönster den blå tapeten hade! själv har jag tusentals tapeter överallt.. lådor under sängen, bakom dörren och under bordet. Det finns snart inte mer plats, men man kan aldrig få för många. Det finns ju så mycket man kan göra med tapeter!

josephine said...

Så sant, så sant! Två rum kvar att tapetsera, sen går jag väl på dörrar, byråer och annat lösöre :)