Tuesday, November 10, 2009

Experiment.

Det brukar inte lyckas när jag försöker freestyla fram något. Jag blir alltid missnöjd med något och det åker långt in i ett skåp eller bakerst i en låda så att man slipper se det man spenderat sura timmar på, och som sen inte faller väl ut.
Men någon gång ska väl undantaget bekräfta reglen.

Jag ville sy ett par byxor att växa i, med lång mudd och lite pösiga ovanför mudden. För även om tjejen inte är mer än 5,5 månad så fyller hon ut storlek 74 nu. Så med ett grundmönster från Ottobre som jämfördes med ett par Molobyxor liknande önskad modell så trixade jag till ett litet mönstret. Och döm om min förvåning när det satt som en smäck!
Tyget är från Stoff & Stil, bleklila randig jersey, mudden sydde jag en kjol av som jag använde under graviditeten. Nu får den vandra vidare. Än så länge passar byxorna bäst med mudden dubbelvikt.


Hon sitter som en klippa nu, mamma är stolt som en tupp.


Mörk gråmelerad muddväv, lilarandig jersey. Båda från Stoff & Stil.


Trodde att de skulle bli för tighta och sitta åt, men de blev helt lagom.


Om någon månad kan vi vika ner mudden och de blir som ridbyxor.

Stärkt av framgångarna kastar jag mig ut och försöker mig på att sy en matchande tröja av den resterande biten.

6 comments:

Anonymous said...

Hej! Härlig blogg, med massa fina saker! /petra.h

Jacinda said...

What a beautiful blog! Thank you for linking to us. I tried to translate VECKANS GODING... it said WEEK PEACH. Are we the Peach of the Week? Sounds delish, we'll take it. : )

josephine said...

lovely translation! i´m temptated to change it into english. :)
i like your blog a lot!
thank you for your visit, welcome back!

josephine said...

petra:
jättefina saker du gör, och vilka härliga utbildningar du har gått. avis.
lycka till i framtiden!
jag lär titta in fler gånger hos dig!

Anonymous said...

maste kolla:)

Slow-Eva said...

Det blev ju verkligen jättefint!