Wednesday, September 9, 2009

Ett livslångt intresse.

Ända sedan jag var liten, 8 år och mina föräldrar skulle bygga hus så har jag älskat planlösningar. Det var då jag lärde mig hur man ritade ut ett fönster och en dörr osv. När vi flyttade till huset måttade jag upp mitt rum och klippte ut skalenliga möbler och möblerade på pappret innan jag gjorde det i verkligheten. I tvättstugan hade vi en plan där alla reglarna stod utsatta, om man skulle borra upp något tungt gick man ut och kollade måtten där. Vilket jag gjorde själv till slut. När mamma och pappa tröttnat på mina ständiga ommöbleringar.

När jag nu sitter och kollar många hus på nätet så är jag svag för "vackra" planlösningar. Det är sällan nybyggda hus som vinner min gunst. Men ofta faller jag för planlösningar i hus som är byggda mellan 1895-1910. Symmetri är vackert. Enkelt kan kännas billigt och lättköpt. Hallar är slöseri. Att kunna möblera ett rum på flera sätt är guld.


Att kunna gå genom klädkammaren till badrummet, suck så charmigt.

Och så här ser det ut i "verkligheten", tvådimensionellt på andra ledden.

Dörren till höger är klädkammaren..


...där man kommer vidare in till sovrummet.
Så här kammar jag genom Hemnet (där alla bilderna är lånade från).

Ps. Huset är genomgående lika fint. Jag skulle inte tacka nej.

1 comment:

Tomas said...

Det är därför du kan rita upp en planlösning verbalt i ditt huvud, för att du tänker i planlösningar. Jag är alltid förlorad så du kommer till "och till höger...". Vilket höger? Var står vi? Vad fanns till vänster?

Var ligger huset? Vi kan flytta idag.