Monday, May 11, 2009

Dags att göra skäl för namnet.

Efter över 2 års bloggande under namnet Kråksång & Mamelucker var det på tiden att allt mitt kraxande resulterade i ett par mamelucker. Även om "mamelucker" mycket anspelar på en stil, lite gammeldags. Precis som "kråksång" anspelar på min hesa röst och allt ordbajseri på bloggen, där man ändå kan hitta en liten kärna av innehåll. Sen så är det ju så fina ord, ord som jag gillar.

Dessa små mamelucker har i alla fall legat utklippta i över 10 månader och nu när storleken börjar bli aktuell till den som de var tänkta till, och vädret börjar erbjuda temperaturer för munderingar som denna, så passade det ju sig bra att jag fick tummarna loss.



Och oj, så kul det var att sy dem. Det bästa var när man ångade smocken och det kryllade ihop sig så fint, just när man började misströsta och tro att det hade blivit misslyckat.

De små mameluckerna är tänkta till en klänning som jag gav bort i "Välkommen-till-världen"-present som nu ska kompletteras i lagom sommartid.

Som alltid så ger symaskinen mig mersmak och lätt abstinens efter avslutat verk. Hade andra saker på "Att-göra"-listan idag, men vi får se om jag kan hålla mig borta...

1 comment:

Jenny said...

Jättefina! "Ånga smock" - hm, där har jag ytterligare en sak att lägga till på att-lära-mig-listan.