Saturday, February 21, 2009

Under tiden jag velar.

På min sykurs syr jag för tillfället ett enkelt babytäcke. Men jag har haft lite problem med valet av tyger. Som alltid. Mina projekt tar inte lång tid att göra, bara att värka fram. När jag äntligen hade bestämt mig för att jag skulle ha en enkel baksida i linnetyg så var det en fläck på det när jag kom till kursen. Rädd att den inte skulle gå bort så fick jag hitta på något annat under tiden.
Det blev att sy klart en liten hjälmmössa i mormors gamla gardin.



Lite "flickig" kanske (vi vet ju inte om det är en pojke eller flicka). Men jag är nöjd med att jag för en gångs skull tonade ner mina färgval - inte på mössan kanske men på kantbandet. Det blir ofta rätt färgglada tygval när jag ser tillbaka på vad jag har sytt. Jag jobbar på det för att få lite lättare att kombinera saker när de sen ska användas ihop med annat.

Denna gången tänkte jag i alla fall till innan. Två gånger tidigare har jag sytt lite för snabbt. Och sytt på kantbanden i fel ordning. Därför har de hamnat i den där jobbiga högen av oavslutade projekt. Tar fram dem lite då och då och försöker fundera ut hur jag ska sy på knytband utan att bli missnöjd med slutresultatet, men lägger tillbaka dem igen.


Den första jag gjorde.


Ett försök till en fodrad variant i stretchtyg, antagligen alldeles för kort i pannan. Från kasserad färgfläckig tröja från blivande storasyster.

Det dyker nog upp fler när jag hittat mönstret igen. Just nu blir det bara stl 62/68. Det finns ju ett begränsat behov av hur många man behöver i samma storlek......

4 comments:

Julia said...

Åh, vilka fina små mössor!

Juliane | Fröken Skicklig said...

Kära Josephine, jag tycker att mössorna är ganska fina - skulle också syr några, fast till dockorna ;-) Ha en fin kväll!

Emma Clara said...

så kul med en ny på väg...och mössorna var jättesöta!!!!!! Men jag gillade din "start-bild" skarpt....så himla rolig ide´!!!!!!

josephine said...

Tack så mycket, men helt nöjd är jag inte med bilden, men det finns begränsat med tid på hur petnoga man får var.
Men det är verkligen spännande med bebis på väg. Ser fram emot att möta våren i trädgården. Och sedan den lille/a.
Tack för din lilla kommentar!