Monday, February 2, 2009

Grundmålat var det här!

Så har det betats av lite på listan "grundmåla".

I somras så köpte jag ett linneskåp som var menat att det skulle bli vitt. Lite knäckt av mitt tidigare krackelerade projekt och en kommentar om att det nog inte gick att måla detta utan samma resultat så har jag dragit mig för, nästan lagt ned att det skulle bli ljust. Men efter resultatet av den grundmålade trappan (som inte heller var helt hundra att det skulle gå bra att måla) så provmålade jag en liten dold hörna och det gick bra.


Det var mycket mörkare i verkligheten.

Nu är det gjort och det gick bra! Nu väntar jag bara på att det ska bli tapetserat så att man kan se vilken sorts vit som blir bra, för lite brutet ska det få bli, inte kritvitt.

Men man kan ju ana sig till att resultatet kommer att bli bedårande.


Detalj. Så fint.

Min älskade make har tagit sig an vårt lilla skåpsbygge i helgen och grundmålat även det - jag har ju hittat en sådan bra grundfärg så det är bara att köra hårt och ta slut på burken!
När vi flyttade hit så fanns det ett bra "städ/prylskåp" som dessutom dolde proppskåp, elmätare och annat nödvändigt men inte så charmiga. Det skåpet fick stryka på foten när vi lade om golvet, men det var ju en sådan bra lösning så ett nytt fick det bli. Jag har varit så nöjd med vårt val av råspont efter det att vi isolerade vår hall, så det var ett ekonomiskt och estetiskt bra alternativ. Någon före-bild finns inte. Men min dotter tog en under-bild på bygget. Duktiga lilla fotograf.


Sonen inspekterar det som pappa lovat ska bli deras gömställe, så de har önskat sig fönster i det.

Och så här ser det ut nu - grundmålat och på plats.
Byrån i förgrunden är också bara grundmålad och väntar fortfarande på sin kulör...
Den underbara buketten fick jag av en vän i helgen - vacker så man smälter.



Slutligen så har jag blivit blogginspirerad.
På den finfina bloggen Virkverket såg jag en plansch och hittade jag en länk till Studio Violet. Studion påminde om min mans blivande arbetsplats och jag skickade länken vidare till honom som inspiration. Han tyckte att planschen var lika fin som Annika på Virkverket och några dagar senare kom den i rör hem till oss. Nu har en annan tavla fått stryka på foten och jag är helt kär i motiven och färgerna på denna underbara plansch!



Nu ska jag bädda ner mig med min yrsel och virkning igen och se om jag reder ut "kräftgången" (virkterm).

2 comments:

Annika said...

Tack så mycket för den snälla kommentaren och länken! Kul att ni också gillade den fina planschen. Vår står fortfarande kvar på golvet, vi kan bara inte komma oss för med att välja ut en plats och slå i en spik...

josephine said...

Vår står också lutad. Funderar på att luta den på ett annat ställe - men spika/borra upp och annat ganska definitivt är sådana beslut som kan ta evigheter. Väggfast är obekvämt. Flyttbart är skoj!