Saturday, January 17, 2009

Tygblöjor med gott samvete.

Till vårt första barn så använde vi tygblöjor. Mycket tvätt och vik, men det funkade trots att vi bodde i hyreshus med tvättstuga att boka.
Sen flyttad vi till landet, med endast eget avlopp och trekammarbrunn. Även om man köpte "miljövänligt" tvättmedel så kändes det inte bra att tvätta med tvättmedel som rann rakt ut i bondens åker utanför. Och till andra barnet så användes tygblöjorna inte många gånger.
Men så nämnde en vän tvättnötter och jag blev nyfiken, men skeptisk. Jag nämnde det för min mamma som nämnde det för min bror.
Och i födelsedagspresent - tadaaah! En stor påse tvättnötter!! Och jag har inte använt något annat sedan början av december.

Bilden är lånad från www.clean-it.se där du kan läsa mer och löpa dina egna nötter!

Tvätten blir mjukare, som om man använt lite sköljmedel och det känns snällare mot en liten bebisgump än det hårda som blir med bara vanligt tvättmedel (sköljmedel minskar sugförmåga hos tygblöjor och bör INTE användas), lika ren och nötterna kan jag sedan kompostera eller använda som marktäckare i trädgården - en tuff sommar väntar för ogräset i vår trädgård.

Sedan kan du göra avkok på nötterna och få allt från flytande tvättmedel, schampoo, allrengöringsmedel, maskindiskmedel och även tvätta bilen med det med glänsande resultat. Samt mycket mer. Och allt så milt att även allergiker kan klara det, t.o.m rekommenderas det.

Värt att prova!! Och perfekt att ge bort i present!

Så nu blir det till att plocka fram tygblöjorna och tvätta genom dem lagom till maj och vårvindarna.

Kanske ska jag också försöka mig på att sy några egna allt-i-ett-blöjor inspirerad av Baby Heaven.
Eller så köper jag helt enkelt en och annan ny pocketblöja av henne för de är helt underbart fina - som karameller.

3 comments:

Anonymous said...

wow, jag hör bara positivt om de där nötterna. Har du något tips på var man kan få tag på dem?

josephine said...

jepp. följ länken under bilden till Clean It. där kan man "löpa" nötterna som jag skrivit. men jag menar köpa!! ;-)
ett bra val!!!

[sarah lucy carin] said...

nu peppade du mig att få tummen ur och skaffa tvättnötter. har funderat på det i säkert över ett år men varit just sådär skeptisk. kul att höra att de funkar!

för övrigt är det första gången jag tittar in här på bloggen, definitivt inte sista. så många vackra bilder och mycket att läsa! i´ll be back!

kram så länge
/sarah