Thursday, January 15, 2009

Oavslutade projekt.

Men inte bara mina egna!! Och det är skönt att veta. Men jag kan väl utan svårigheter rabbla ett dussin egna oavslutade projekt, bara när det gäller "handarbete". När det gäller vårt hus t.ex kan listan nog göras ännu längre - och då pratar jag inte om de projekt som ännu inte har påbörjats.
Men på loppis, för jag vet faktiskt inte om det var ett år sedan eller kanske t.o.m fyra (fast fullt så illa var det nog inte), så hittade jag någon annans oavslutade projekt. Härligt. Jag har nämligen också försökt mig på att virka mormorsrutor en gång. Till ett överkast, och gav väl upp vid 40.



Här i påsen fanns det 161 rutor och jag slog till. Men drivkraften att montera (handarbetenas straffarbete enligt mig) har inte kommit förrän nu. Med nya spjälsängen och en katt som tidigt började utforska den så skulle det ju vara toppen att ha ett överkast när Bumlingen bestämmer sig för att komma ut. Inte för att det börjar bli bråttom, men man ska smida medan järnet är varmt. Så monteringen har påbörjats. Få se om det hinner bli ett lyckat projekt, eller om det ligger i en ny påse när tiden är inne....



För ett bra tag sedan var jag också nere i min mosters källare och fick med mig en massa garner hem. Efter att ha sett en fin babyfilt på The Purl Bee som var enkel och som passade mina restgarner så började jag på en höstfilt till barnvagnen. Men typiskt mig så räknade jag fel, och kom på det alldeles för sent. Så jag fick hitta på en egen version. Mitt mål blev att inte ha samma färg i två ränder, så som originalet var - fast då var det ju lätt när det bara var sju ränder.

Och jag tror att jag börjar närma mig slutet av detta projekt i alla fall, Den blev något bredare än vad jag hade tänkt (65-70cm), och därmed lite mer kvadratisk. Men må så vara. Färgerna på restgarnerna börjar ta slut och jag har köpt nytt garn att sticka något mer avancerat av nu när jag tränat på fastheten så länge. Någon rand till kanske sen är kanske ännu ett projekt i hamn. Till förmån för nya projekt och nya tag.

2 comments:

Agata said...

Men! Vilka fina fynd du gjort! En virkad farmorsfilt skulle jag också ge mig på - om jag kunde virka! Så det där måste ju vara helt ultimat. Sy ihop är ju inte svårt. Bara lite trist.

Fin blogg har du också! Jag återkommer med glädje hit!

josephine said...

Hej Agata.
Roligt att du hittat hit. Det är inte så svårt att virka, prova vettja!! Ska strax visa min fina nya virkbok.

Tack, nu har jag hittat till dig också ju!!
//josephine