Thursday, July 5, 2007

Min plånboks bästa vänner heter Rea och Loppis!

I lördags var vi på loppis i grannbyn. Efter ett litet missförstånd, då jag inte förstod att det var avspärrat och att man skulle köa bakom snöret, utan jag drog med mig barnvagnen under repet som jag bara trodde visade var man skulle parkera sin veterantraktor i utställningen... och 40 bybor blängde ilskt på mig när jag strosade runt och tyckte att det var en himla mysig och lugn loppis... Snabbt fick jag pipa runt och ställa mig i kön och jag behöver väl knappast säga att jag höll väldigt låg profil efter det. Trots det så fick jag ändå det som jag spanat in. Dock vet jag inte riktigt vad det är och absolut inte vad jag ska ha det till... Någon? Ett väldigt lågt pottskåp? Men hålet? Till ett tvättställ? För pygmeér?




Några fina gamla flaskor med porslinskork och faktiskt en gammal etikett kvar. Sällan man ser. Därför var det också en man som försökte rycka den från mig, men jag var laddad med loppissjälvförsvar och en snabb kommentar om att det fanns fler där borta. Men han påpekade snäsigt att där inte fanns några etiketter på dem. Ha, det visste jag väl, då skulle jag tagit dem också!
Obs! Dessa hade jag inte hunnit spana in under min olovliga framfart, så det var på inga sätt orättvist mot honom, vill jag bara påpeka.


Och så en korg! Precis vad vi behöver i mängder till vårt skafferi.


Detta fina gamla fatet med blommor, fåglar och fjärilar fick jag för en femma. Tungt och tjockt, och rakt in i tallrikshyllan.


Sen var jag i stan (Malmö) och gick på Myrorna. De brukar ha lite bra tyger, dragkedjor, spetsar, stickor och annat som kostar skjortan om man ska köpa det nytt. Där hittade jag faktiskt en fin... tja, vad ska man kalla det? Blus? Den har två knappar fram och jag ska ha den som en tunika.


Ett korsstygnsbroderat örngott med rosa rosor, stort nog att ha på Tomelillasoffans kuddar. Perfekt.


Och så 50 meter grönt kantband för 50 öre metern, jag kunder bara inte motstå. Så om något saknar en bit grönt kantband, så vet ni vart ni kan vända er.... ;-)


En liten träleksak till lillkillen som tåligt satt i vagnen, blev det också.
På rean hittade jag en tjusig klänning och strumpbyxor, ett par knickerskorta byxor och en kort jacka/kavaj. Så skönt, annars skulle jag bli en grinig flicka på semestern, men nu har jag så jag klarar mig ett tag ;-)

1 comment:

Sofia på Me and my home said...

"Himla mysig och lugn loppis" - hihi! =)
Vad massa skojsigt du shoppat!