Friday, January 16, 2009

Att få tummarna loss...

...kan ta sin tid.
När vi var och tittade på huset så var vi så himla optimistiska. Jo, jag erkänner det nu. Det var "bara att.." måla lite här och lite där. Nu har vi totalrenoverat både kök och badrum och tilläggsisolerat ett rum. Och ändå har vi inte ens kommit till tapetsering av vardagsrum eller ovanvåning. Men en helg för ett par veckor sedan så kom jag äntligen loss med att grundmåla trappan.

Så här såg den ut innan.

Jag fick hjälp av min dotter, 4 år, att ta dessa två fotografier. Riktigt duktig.




Och nu halvvägs så ser den ut så här.

I bakgrunden kan man se stommen till ett skåp som ska dölja proppskåp och elmätare.

Det börjar bli lite bråttom nu, för snart har panelen som ska klä väggen bakom, torkat färdigt och ska sättas upp och innan dess måste jag måla klart trappan. En vecka däckad i influensa och jag ligger lite efter.

Trappan ska bli fläderblomsvit, precis som hela panelen på ovanvåningen ska bli. I sovrummet har panelen faktiskt varit färdigmålad i säkert över ett år och jag älskar den färgen. Panelen bakom trappan ska få samma färg som hallen/matplatsen, kärnmjölksvit.

Bara att trappan blev grundmålad har lyft både köket och golvet, och har gjort allt mycket ljusare och enhetligare. Det roliga med att leva lite med det orenoverade, som till exempel väggen bakom trappan är att man uppskattar det såotroligt mycket sen när det blir klart. Förändringen blir liksom så mycket mer markant.

Få se hur lång tid det tar innan ni får se något mer från detta lilla projekt.

No comments: